Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
פנייה לייעוץ אישי



    זכויות יוצרים באופנה וביגוד (מדריך משפטי)

    עיצובים אופנתיים מהווים יצירה שעשויה לזכות בהגנת זכויות יוצרים, כאשר ההגנה תלויה בכך שהעיצוב עומד במספר דרישות.

    מהם התנאים לרישום זכויות יוצרים באופנה ובביגוד? כיצד ניתן להגן על עיצוב אופנתי שיצרתם ומהי גניבת עין באופנה ובביגוד? כל התשובות במאמר שלפניכם.

    תוכן עניינים

    על אילו חלקים בדגם אופנה ניתן להגן באמצעות דיני זכויות יוצרים?

    באמצעות דיני זכויות יוצרים ניתן להגן על שני חלקים בדגם אופנה: דוגמת הבד ועיצוב הדגם עצמו.

    כמדברים על רישום זכויות יוצרים שמספקים הגנה על דוגמת הבד הכוונה היא להדפסים מיוחדים, קישוטים, איורים, ציורים ודוגמאות שמודפסים על הבד, ללא קשר לגזרת הפריט.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      דוגמת הבד תיבחן בהתאם לתנאים השונים שיצירת אומנות נדרשת לעמוד בהם על מנת לזכות להגנת זכויות יוצרים.

      בהקשר לעיצוב הדגם עצמו, הכוונה היא לגזרת הפריט ועיצובו. כלומר, אורך השמלה, כפלי השמלה, מפתחי השמלה וכלל ההיבטים המתייחסים לעיצוב פריט הלבוש.

      על מנת שדגם הפריט עצמו יזכה להגנת זכויות יוצרים, הוא ייבחן לא רק בהתאם לקריטריונים של יצירה אומנותית, אלא יידרש לעמוד במבחנים נוספים.

      מהם התנאים לרישום זכויות יוצרים באופנה ובביגוד?

      ישנם 2 תנאים מצטברים לרישום זכויות יוצרים באופנה ובביגוד, וזאת בהתאם להגדרת עיצוב כיצירת אומנות:

      1. מקוריות הדגם – דרישה לכישרון ויצירתיות ברמה בסיסית. זאת כדי לוודא שאכן מדובר ביצירה מקורית של המבקש לרשום זכויות יוצרים ולא בהעתקה של דגם קיים.
      2. קיבוע הדגם – דרישה לכך שהדגם יבוא לידי ביטוי באובייקט מוחשי שקיים במציאות. כלומר, שהדגם כבר נתפר או לכל הפחות שורטט כגזרה.

      שני התנאים שפורטו לעיל הינם תנאים בסיסיים על פיהם נבחנת כל יצירת אומנות. אך כאשר מדובר בעיצוב אופנה, נבחנים שני קריטריונים נוספים:

      1. שימושיות ופונקציונאליות הדגם – בבחינת הדגם, אם נמצא כי העיצוב נקבע כולו בהתאם לשיקולים פרקטיים של צורת הגוף, כך שאין בעיצוב שום פרט המבדיל אותו מפרטי לבוש אחרים, העיצוב לא יזכה להגנה של זכויות יוצרים.
      2. רישום כמדגם – חוק זכויות יוצרים קובע כי מוצר שראוי להירשם כמדגם, לא זכאי לקבלת הגנה של זכויות יוצרים, למעט מקרים בהם המדגם לא מיועד לייצור תעשייתי.

      ניתן לומר כי ברוב המקרים, רישום של עיצוב אופנה ראוי להירשם כמדגם כיוון שנועד לייצור תעשייתי ולכן לא יזכה לרישום זכויות יוצרים.

      אולם בעולם האופנה קיימים מעצבי בוטיק שמייצרים פריט אחד מכל דגם כגון שמלות כלה שמייצרים מהן יחידות בודדות. כך, במקרים אלו עשויה להינתן הגנת זכויות יוצרים.

      כיצד ניתן להגן על יצירות בתחום האופנה והביגוד?

      כפי שצוין קודם, ניתן להגן על יצירות בתחום האופנה והביגוד באמצעות רישום זכויות יוצרים, זאת במידה שהעיצובים עומדים בכל התנאים שפורטו לעיל ובמסגרת רישום העיצוב כיצירת אומנות ולא כמדגם.

      אך כיוון ורוב העיצובים מיועדים לייצור מסחרי, ברוב המקרים לא תינתן הגנת זכויות יוצרים.

      לכן, קיימת אפשרות נוספת להגנה על עיצובים אופנתיים וביגוד, וזאת על ידי רישום הדגם כעיצוב (מדגם).

      באפשרותו של מעצב הדגם לגשת לרשות הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר ולהגיש בקשה לרישום עיצוב. הגנה על העיצוב במסלול זה ניתנת ל25 שנים ותחולתה אך ורק בגבולות המדינה בה העיצוב נרשם.

      בנוסף, ניתן להגן על ביגוד באמצעות רישום סימן מסחרי. מדובר בלוגו או סימן המאפשר לקונים לדעת שהמוצר יוצר על ידי חברה ספציפית (לדוגמא הסמל של חברת "NIKE").

      רישום הסימן מעניק לבעליו את הזכות הבלעדית להשתמש בסימן למטרת סימון פריטי האופנה של קו הייצור שלו.

      מהי גניבת עין בדגמי אופנה וביגוד?

      גניבת עין בדגמי אופנה וביגוד היא עילת תביעה שעשויה לקום ליוצר כנגד יוצר אחר, בגין ייצור ושיווק דגם אופנה שדומה לדגם המקורי באופן שמטעה את הציבור.

      על מנת להוכיח כי מתקיימת גניבת עין בדגמי אופנה, על התובע להוכיח כי מתקיימים שני יסודות: מוניטין התובע בקשר לעיצוב וחשש סביר להטעיית הציבור.

      היסוד הראשון מתייחס לכך שהדגם שהתובע ייצר צבר מוניטין באופן בו הציבור מזהה את הדגם כשייך לתובע.

      האחרון, בוחן האם קיים חשש סביר והגיוני שהקונים יטעו ויחשבו כי הדגם המועתק הוא דגם שיוצר על ידי התובע ומטעמו.

      לסיכום, רישום זכויות יוצרים באופנה ובביגוד הוא בעל חשיבות רבה, שכן במידה שלא תבצעו רישום שכזה, לא תוכלו לתבוע סעדים בעת שימוש בלתי הוגן בעיצוב שלכם.

      בחירת המסלול לשמירת זכויותיכם על פריט אופנה תלויה באופי העיצוב, ולכן בכל מקרה של רישום עיצוב מקורי, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי שיסייע לכם לבחור כיצד להגן על העיצוב שלכם.

      *אין לראות בכל המופיע באתר זכויות יוצרים Copyrightsite המלצה משפטית, חוות דעת או ייעוץ משפטי. כל מי שבוחר לעשות שימוש בתוכן או להסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-9974772
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף