Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
פנייה לייעוץ אישי



    איך רושמים זכויות יוצרים?

    רישום זכויות יוצרים – מהו והאם יש בו צורך? בישראל, אין מרשם ספציפי לזכויות יוצרים, אז איך רושמים זכויות יוצרים? מתי כדאי להגיש בקשת רישום לרשם האמריקאי? על זכויות יוצרים ועל הרישום.

    רישום זכויות יוצרים – כיצד?

    חוק זכויות יוצרים, מעניק הגנה קניינית ליוצר על יצירתו, באמצעות הגבלת שימושים מסוימים ביצירה, ללא הסכמתו.

    תוכן עניינים

    המטרה העיקרית היא למנוע שימושים מסחריים, אשר יעניקו רווח למשתמש, על חשבונו של היוצר. ההגנה ניתנת ליצירות מקוריות בלבד, כאשר חשוב להדגיש כי גם יצירות דומות, אשר קיבלו השראה מיצירות קודמות, יכולות להיחשב ליצירה מקורית.

    בישראל, אין צורך לרשום זכויות יוצרים, על מנת לקבל הגנה. אולם, יוצר המעוניין להפיץ את יצירתו בחו"ל, למשל, בארה"ב, רצוי כי יגיש בקשת רישום שם.

    זאת משום שבארה"ב, יש הבדל ניכר בהגנה שמקבלת זכות יוצר רשומה, לבין ההגנה שמקבלת זכות יוצר שאיננה רשומה. לשם רישום זכויות יוצרים, יש לפנות כמובן לעו"ד המתמחה בתחום.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      זכויות יוצרים – הגדרה

      דיני זכויות יוצרים, חלים אך רק על יצירות מקוריות, כאשר ההגנה היא על דרך הביטוי ולא על הרעיון עצמו. כך מגדיר זאת חוק זכויות יוצרים.

      ההגנה איננה מוחלטת, אלא מאפשרת ליוצר למנוע שימושים מסוימים ביצירתו, ללא הסכמתו, כמו העתקה, שידור פומבי של היצירה וכיו"ב.

      מטרתו של חוק זכויות יוצרים, היא למנוע ניצול כלכלי של משתמש, ביצירה של אחר. שימוש ביצירה שלא על פי החוק, מהווה הפרת זכויות יוצרים. ההפרה יכולה להיות ישירה או עקיפה ולגבי היצירה כולה, או חלק ממנה.

      איך רושמים זכויות יוצרים , רישום זכויות יוצרים

      הפרת זכויות יוצרים

      התרחשה הפרה של זכויות יוצרים, עומדות בפני היוצר מספר אפשרויות, כאשר ניתן לנקוט באחת מהן, או יותר, על פי הצורך. נציין כי על הטיפול, חייב להיעשות באמצעות עו"ד מקצועי, המתמחה בזכויות יוצרים:

      1. מכתב דרישה למפר: בו מבהיר היוצר את זכותו ביצירה וכי השימוש שנעשה הוא פגיעה בזכויותיו. היוצר דורש במכתב זה, לחדול באופן מיידי מן ההפרה ולשלם לו פיצוי בסך מסוים, המשקף את חומרת הנזק והיקפו. כמו כן, יש להסביר כי אם דרישות אלו לא ייענו, ינקטו נגד המפר צעדים משפטיים נוספים.

      2. צו מניעה: במסגרתו, מתבקש בית המשפט, להורות למפר, לחדול לאלתר מן ההפרה.

      3. תביעה כספית לפיצוי: תוגש גם היא באמצעות עו"ד זכויות יוצרים, במסגרתה יתבע סכום פיצוי המשקף את הנזקים שנגרמו. נציין כי ניתן כיום להגיש תביעת פיצוי גם ללא הוכחת נזק.

      רישום זכויות יוצרים – כיצד?

      בישראל, לא קיים פנקס רשמי של זכויות יוצרים ועל כן, לא קיימת חובת רישום. מתי כן צריך לרשום זכויות יוצרים? כאשר רוצים לעשות שימוש ביצירה, בחו"ל, למשל, בארה"ב.

      אנשים רבים מישראל, מגישים בקשה לרישום זכויות יוצרים בארה"ב ומדובר בהליך פשוט. לרוב, תוך שלושה חודשים ממועד הגשת הבקשה, יתקבל אישור רישום. איזה תוקף יש לרישום האמריקאי בארץ?

      מבחינת החוק, אין לרישום כל מעמד, אך בתי המשפט מעניקים לרישום זה חשיבות ראייתית. בכל עניין של זכויות יוצרים, לרבות רישום, יש לפנות לעו"ד המתמחה בזכויות יוצרים.

      בחרו עו"ד לזכויות יוצרים

      מומחיות משפטית, ניסיון פרקטי והתאמה אישית, הם שלושת הפרמטרים המרכזיים לבחירת עורך דין של זכויות יוצרים. מעוניינים להגיש תביעת זכויות יוצרים, או בקשת רישום?

      עליכם לפנות אך ורק לעו"ד המתמחה בזכויות יוצרים. וודאו כי לעורך הדין, ניסיון פרקטי בטיפול בסוגיה. למשל, ישנם עורכי דין העוסקים בזכויות יוצרים, אך אינם בקיאים בהליך בקשת רישום. אספקט נוסף הוא מידת ההתאמה האישית.

      בחרו בעו"ד שקל לכם לתקשר עמו, המשתף ומסביר לכם אודות הפרוצדורה המשפטית, עורך דין שאתם מרגישים אתו בנוח. מדוע? היות שלמידת ההתאמה האישית, יכולה להיות השפעה רבה על יעילות הטיפול המשפטי וכן על ההרגשה האישית שלכם.

      בישראל, אין צורך ברישום זכויות יוצרים, אך עבור יוצרים המבקשים לפרוץ לשוק בחו"ל, כדאי להגיש בקשה לרישום בארה"ב. בכל עניין ודבר הנוגע לזכויות יוצרים, כדאי לפנות לעו"ד המתמחה בתחום, אשר יוודא כי זכויותיכם נשמרות בצורה מלאה.

      איך רושמים זכויות יוצרים - שאלות נפוצות

      האם קיימת חובה לרשום זכויות יוצרים?

      בישראל, הגנה על יצירה אינה תלויה ברישום זכויות יוצרים, כלומר חובת הרישום בישראל אינה קיימת. עם זאת, ישראלי המעוניין שיצירתו תופץ במדינה אחרת, למשל בארצות הברית – שם ההגנה על זכות יוצר רשומה שונה מההגנה על זכות יוצר לא רשומה – צריך להגיש, במדינה הרלוונטית, בקשת רישום.

      כיצד רושמים זכויות יוצרים?

      על היוצר להגיש בקשה לרישום זכויות יוצרים במדינה שבה הוא מעוניין שיצירתו תופץ. בדרך כלל, הוא מקבל אישור לכך תוך כשלושה חודשים. לאותו רישום אין מעמד מיוחד בישראל, אך יכולה להיות לו חשיבות ראייתית בהליכים משפטיים.

      מה ניתן לעשות במקרה של הפרת זכויות יוצרים?

      ראשית, על היוצר לפנות לעורך דין המתמחה בזכויות יוצרים. באמצעות עורך הדין, יכול היוצר להגיש תביעה כנגד המפר ולדרוש פיצוי, בגובה הנזקים שנגרמו כתוצאה מההפרה. יש לציין שכיום היוצר לא צריך להוכיח שההפרה גרמה לו לנזק כדי שיקבל פיצוי. כמו כן, יכול היוצר לשלוח למפר מכתב דרישה ולדרוש בו מהמפר להפסיק את ההפרה ולשלם לו פיצוי בהתאם לחומרת הנזק. פעולה אפשרית נוספת היא בקשת צו מניעה, שבמסגרתו מבקש בית המשפט מהמפר להפסיק את ההפרה באופן מיידי.

      איך ניתן להשתמש ביצירה של אדם אחר מבלי להפר את זכויות היוצרים שלו?

      אדם המעוניין להשתמש ביצירה של אדם אחר צריך לקבל אישור לכך מאותו אדם. שימוש ביצירה של אחר שלא באישורו – מהווה הפרת זכויות יוצרים, ומאפשר ליוצר להגיש תביעה כנגד המפר.

      *אין לראות בכל המופיע באתר זכויות יוצרים Copyrightsite המלצה משפטית, חוות דעת או ייעוץ משפטי. כל מי שבוחר לעשות שימוש בתוכן או להסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-9974772
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף