Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
פנייה לייעוץ אישי



    זכויות יוצרים בתמונות בעידן הרשתות החברתיות

    אנו חיים בעידן שבו הרשתות החברתיות הן פופולריות ביותר. אחת מהפעולות הנפוצות ביותר ברשתות החברתיות היא העלאת תמונות. 

    זכויות יוצרים בתמונות בעידן הרשתות החברתיות

    מאמר זה יעסוק בזכויות יוצרים בתמונות בעידן הרשתות החברתיות.

    תוכן עניינים

    האם דיני זכויות יוצרים בתמונות חלים גם בעידן הרשתות החברתיות?

    ראשית, אסביר איך ניתן לקבל זכות יוצרים. החוק בישראל לא מחייב אדם לרשום את יצירתו – שיכולה להיות תמונה, פסל, הקלטה, ציור, טקסט וכדומה.

    לכן, כדאי שאותו יוצר יסמן את יצירתו בסמל זכויות היוצרים Ⓒ, וכן יציין בה את שמו ואת התאריך בו יצר את יצירתו.

    בנוסף, עליו להסביר במפורש מה אסור לעשות עם יצירתו, לדוגמה – אסור לפרסמה באינטרנט (אם מדובר בתמונה), אסור שתושמע בתוכניות טלוויזיה (אם מדובר בשיר) וכדומה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      באשר לרשתות החברתיות, ניתן להניח, אולי, שעקב חופש הפעולה הרב שהן מעניקות למשתמשים בהן – גם תמונות המפורסמות שם הן נחלת הכלל, ולא חלים עליהם דיני זכויות היוצרים.

      ואולם, לא כך הדבר. גם על תמונות המפורסמות באינסטגרם, בפייסבוק ובכל רשת חברתית אחרת, חלים דיני זכויות היוצרים, וכדי להשתמש בהן יש לקבל את אישור בעל זכויות היוצרים.

      מי שמשתמש בתמונות אלה ללא אישור שכזה – עשוי להיתבע על הפרת זכויות יוצרים.

      איך ניתן להימנע מהפרת זכויות יוצרים בתמונות בעידן הרשתות החברתיות?

      ראשית, כאמור, ניתן לפנות ישירות לבעל זכויות היוצרים ולבקש את אישורו להשתמש ביצירתו (במקרה דנן, תמונתו).

      אם הוא מסרב, אסור לעשות ביצירתו כל שימוש. ואולם, לא תמיד ניתן ליצור קשר עם בעל זכויות היוצרים. במקרים כאלה, יש לבדוק האם התמונה בה קיים עניין להשתמש היא תמונה חופשית או שאינה כזו.

      בדומה לסמל אותו הזכרתי בתחילת המאמר, שאומר שניתן לעשות שימוש בתמונה בתנאים מסוימים, ישנם סמלים נוספים – לדוגמה, סמל זכויות יוצרים הצבוע באדום, אומר כי אין לעשות בתמונה כל שימוש.

      סמל זכויות יוצרים עם קו אלכסוני על האות "C", אומר כי התמונה פתוחה לשימוש הציבור. יש להכיר את כל הסמלים הרלוונטיים כדי לדעת האם ניתן לעשות שימוש בתמונה ובאילו תנאים.

      דרך נוספת להימנע מהפרת זכויות יוצרים בתמונות בעידן הרשתות החברתיות – פשוטה ככל שתישמע – היא הימנעות משימוש בתמונות שצולמו ע"י אחרים.

      כיום, הודות לאותן רשתות חברתיות ולהתפתחות הטכנולוגית, כל אחד יכול לצלם מגוון רחב של תמונות, עם תוספות גרפיות ושכלולים למיניהם, מה שמייתר באופן משמעותי את הצורך בשימוש בתמונות שאינן מקוריות.

      לסיכום, גם על תמונות המפורסמות ברשתות החברתיות השונות, חלים דיני זכויות היוצרים, ומי שמתשמש בהן ללא אישור, יכול, בסופו של דבר, למצוא עצמו נתבע על הפרת זכויות יוצרים.

      כדי להימנע מהפרת זכויות יוצרים, ניתן לפנות ישירות לבעל זכויות היוצרים ולבקש את אישורו להשתמש בתמונתו, או לחילופין לבדוק האם הסמל המופיע ליד התמונה מאפשר שימוש בתמונה, ואם כן – באילו תנאים.

      דרך נוספת להימנע מהפרה היא צילום עצמי, דבר שמאוד פשוט ואף פופולרי בעידן הרשתות החברתיות וההתפתחות הטכנולוגית.

      *אין לראות בכל המופיע באתר זכויות יוצרים Copyrightsite המלצה משפטית, חוות דעת או ייעוץ משפטי. כל מי שבוחר לעשות שימוש בתוכן או להסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-9974772
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף