Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד נכון להגן על זכויות יוצרים ביוטיוב {YouTube}

    מי מאיתנו לא מכיר את אתר "יוטיוב", אתר הסרטונים הפופולרי בעולם. השימוש באתר אמנם חופשי, אך עדיין ישנן הגבלות מחמירות של זכויות יוצרים. האם מותר להעתיק סרטון מיוטיוב? האם מותר לצלם הופעה ולהעלות ליוטיוב? על הפרת זכויות יוצרים באתר יוטיוב – במאמר שלפניכם.

    כיצד נכון להגן על זכויות יוצרים ביוטיוב {YouTube}

    זכות יוצרים היא זכות כלל עולמית הקובעת כי אמן זכאי להגנה על יצירתו. משמעותה של הזכות היא כי לאחרים אסור להעתיק את היצירה ובוודאי שלא לסחור בה מבלי לבקש את רשותו של האמן.

    בישראל זכות היוצרים נקבעה בחוק: "חוק זכות יוצרים התשס"ח-2007".

    תוכן עניינים

    זכותו של האמן ביצירתו היא זכות אוטומטית שאינה תלויה ברישום ברשם הפטנטים או בכתיבת סימן כלשהו [למשל סימן כזה: "©"]. עצם יצירת היצירה מזכה את האמן בהגנה עליה מפני מעתיקים.

    זכויות יוצרים באתר "יוטיוב"

    אתר הסרטונים יוטיוב הוא אתר הסרטונים הפופולרי בעולם. אתר זה, שהוקם בשנת 2005, משרת מיליוני אנשים הצופים בסרטונים, מעלים סרטונים ומשתפים אותם בערוצי המדיה השונים.

    כיום, כמעט אין אתר שאינו מטמיע בתוכו את אפשרות השיתוף של סרטונים מיוטיוב.

    למרות שהשימוש באתר יוטיוב הוא חינמי, אין זה אומר כי הכול מותר. יוטיוב מציבה תנאים נוקשים ומחמירים בנוגע להפרת זכויות יוצרים ומקפידה מאד על אכיפתם.

    משתמש המעלה סרטון ליוטיוב נדרש לאשר את תנאי השימוש, הקובעים כי מחד הוא מאשר צפייה חופשית לכולם בסרטונים שהוא מעלה, אך מאידך הוא מתחייב שלא להפר זכויות יוצרים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הפרת זכויות יוצרים ביוטיוב {YouTube}

      הפרת זכויות יוצרים ביוטיוב יכולה להתרחש בשתי דרכים עיקריות: 1. העלאת סרטון המכיל יצירה שאינה שלך ליוטיוב. 2. העתקת סרטון שאינו שלך מיוטיוב.

      השימוש החופשי ביוטיוב כולל העלאת סרטונים המכילים יצירה מקורית שלך בחינם וכן צפייה חופשית בסרטונים של אחרים באתר.

      מנגד, העלאת סרטונים המכילים יצירה של אחרים ללא בקשת רשותם, וכן העתקת סרטונים של אחרים מיוטיוב, מהווה הפרה של כללי השימוש ביוטיוב.

      לאור זאת, אסור לצלם הופעה, סרט, מחזה וכדומה ללא רשותו של האמן ולהעלות ליוטיוב. העלאה שכזו תיחשב הפרת זכויות יוצרים. כמו כן, אסור להעתיק סרטון או מוזיקה של יוצר מיוטיוב, ללא רשותו, ולהשתמש בו.

      מעלים סרטון ליוטיוב? כך תגנו על הזכויות שלכם ביוטיוב {YouTube}

      אם אתם מעלים סרטון מקורי ליוטיוב, מומלץ לציין בצדו כי זכות היוצרים עליו שייכת לכם וכי כל שימוש בו ללא רשותכם יהווה הפרת זכויות יוצרים.

      זכויות יוצרים ביוטיוב

      במידה ואתם נוכחים לדעת כי מישהו מעתיק ומשתמש ביצירה שלכם, תוכלו לפנות אליו, להודיע לו כי הוא מפר את זכותכם, ולבקש פיצוי כספי על כך.

      במידה והמפר אינו משתף פעולה, ניתן להגיש כנגדו תביעה בבית המשפט בגין הפרת זכויות יוצרים. הפרת זכות יוצרים היא עבירה המזכה את בעלי היצירה בפיצוי כספי.

      יתירה מכך: כאשר הפרת זכויות היוצרים נעשתה למטרות מסחריות, עלולה להיפתח כנגד מפר זכויות היוצרים חקירה פלילית, אשר בסופה הוא עלול להיענש בעונש מאסר של עד חמש שנים.

      מישהו העלה חומר מקורי שלכם ליוטיוב? כך תפעלו

      מקרה נוסף של הפרת זכות היוצרים שלכם מתרחש כאשר חומר מקורי שלכם מועלה ליוטיוב ללא רשותכם. במקרה כזה, עליכם לפנות להנהלת יוטיוב בבקשה להסרת הסרטונים באופן מידי מחמת הפרת זכויות יוצרים.

      טענתכם תיבדק בקפידה ובמלוא הרצינות, ואם היא תימצא נכונה, הסרטונים יוסרו לאלתר. הנהלת יוטיוב מחמירה מאד במקרים אלו, והיא אף עלולה לחסום משתמש המפר זכויות יוצרים לצמיתות.

      במקביל להסרת הסרטונים מהאתר, תוכלו להגיש תביעה בבית המשפט כנגד מעלה הסרטון. במידה ותביעתכם תתקבל, בית המשפט יפסוק לכם פיצויים כספיים.

      זכויות יוצרים ביוטיוב - שאלות נפוצות

      איך אני יכול לשמור על זכות היוצרים שלי כשאני מעלה סרטון ליוטיוב?

      עליך לציין בצד הסרטון (כל עוד אכן מדובר בסרטון מקורי), שכל הזכויות עליו שייכות לך, וכל אדם שיעשה שימוש כלשהו בסרטון ללא אישורך – למעשה יפר את זכויות היוצרים שלך ועקב כך הוא יידרש לשלם לך פיצוי כספי.

      מה מהווה הפרת זכויות יוצרים ביוטיוב?

      שתי הפעולות המרכזיות המהוות הפרת זכויות יוצרים ביוטיוב הן העתקת סרטון לא מקורי מיוטיוב והעלאה ליוטיוב של סרטון שמכיל יצירה לא מקורית. דוגמאות לכך הן העלאת סרטון מהופעה ליוטיוב ללא קבלת אישור מהאמן, העלאת סרטון מקורי אך שכולל בתוכו מוזיקה שאינה מקורית ללא אישור היוצר וכדומה.

      מה עלי לעשות אם זכויות היוצרים שלי ביוטיוב הופרו?

      ניתן להגיש תביעה כנגד המפר, שקבלתה תוביל לפיצוי כספי. בנוסף, יש לפנות להנהלה של יוטיוב, להסביר שזכויות היוצרים הופרו ולבקש להסיר לאלתר את הסרטונים. הנהלת יוטיוב בודקת טענות להפרת זכויות יוצרים ברצינות וביסודיות, וככל שטענות אלה נמצאות נכונות – הנהלת יוטיוב מסירה את הסרטונים ואף עשויה לחסום את מי שהפר את זכויות היוצרים משימוש ביוטיוב.

      האם וכיצד אפשר להשתמש בתוכן של אחר בסרטון שאני מעלה ליוטיוב מבלי שהדבר ייחשב להפרת זכויות יוצרים?

      כדאי לפנות באופן ישיר לאדם שבתוכנו אתה מעוניין להשתמש, ולבקש ולקבל את אישורו. אם לא מתקבלת ממנו תשובה, או שהוא מסרב לכך – כל שימוש בתוכנו מהווה הפרת זכויות יוצרים.

      *אין לראות בכל המופיע באתר זכויות יוצרים Copyrightsite המלצה משפטית, חוות דעת או ייעוץ משפטי. כל מי שבוחר לעשות שימוש בתוכן או להסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-9974772
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף