Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
פנייה לייעוץ אישי



    זכויות יוצרים בעולם היזמות

    זכויות יוצרים בעולם היזמות

    תוכן עניינים

    יזמות עסקית מהי?

    יזמות עסקית פירושה היוזמה לבצע ולפתח רעיון חדש ולתרגם אותו לרווחים כלכליים.

    יזמות עסקית מצריכה מידה לא מבוטלת של חשיבה יצירתית ולקיחת סיכונים רבים, שכן ביישום רעיון עסקי חדש, קיימים סיכונים כלכליים וקשיים לא מעטים, בדרך להגשמת הרעיון העסקי ולמימושו.

    קניין רוחני והליך היזמות

    קניין רוחני (וזכויות יוצרים) הנו שם כולל לנכסים לא מוחשיים שמקורם בפרי המצאתו ומחשבתו של היוצר.

    קניין רוחני לובש מספר צורות, והן: זכויות יוצרים, פטנטים, מדגמים, סימן מסחר וסודות מסחריים, הגנת הפרטיות ועשיית עושר ולא במשפט.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      לכל אחת מן הצורות הללו, קיים חוק המסדיר את ההליכים הקשורים בהגנה עליה מפני הפרת הזכות, בידי מי שאינו מורשה לכך. כמו כן, מסדירים החוקים השונים את הליך רישום הזכות, היקפה ומשך הזמן בו ניתנת ההגנה על הקניין הרוחני.

      המטרה העומדת מאחורי חוקי המגן הללו היא לספק הגנה על קניינו הרוחני של יוצרו, ובכך לעודד את מגמת היצירה והמקוריות בנכסים בלתי מוחשיים, ולהגן עליהם מפני העתקה ושימוש שלא כדין למטרות מסחריות, בלא היתר מפורש מבעל הזכות.

      לחברה בכללותה יש אינטרס ברור לקדם תהליכי יזמות באמצעות טכנולוגיה מתקדמת אשר תביא לרווחה ויתרונות רבים. כל עוד הליכי היזמות אינם פוגעים, בזכויות אחרות, יש לעודד את פיתוחם.

      קניין רוחני זכויות יוצרים ויזמות עסקית

      ביצירת שותפות בין מיזם עסקי לקניין רוחני, ניתן לנצל את הפוטנציאל של הקניין הרוחני במלואו, מבחינה פיננסית.

      כאשר הקניין הרוחני העומד בבסיס המיזם העסקי, יכול שיהיה מוצר או תהליך טכנולוגי, שניתן להגן עליו באמצעות רישומו כפטנט, וכן זכות יוצרים כלשהי, כמו: תקליט, יצירת אומנות, סרט קולנוע, עיצוב אדריכלי וכן הלאה.

      כאשר לכל מיזם שכזה שותפים הן היוצר והן היזם העסקי, שמטרתם אחת היא: להוציא את המיזם המגולם בקניין הרוחני לפועל.

      במהלך השנים האחרונות נוצר שיתוף פעולה בין מוסדות מחקר לבין יזמים עסקיים. כאשר אלה האחרונים מממנים את עלויות המחקר והפיתוח, ובתמורה שותפים הם, בחלקים שנקבעים בהסכם בין הצדדים, בתוצאות המחקר וברווחים הכלכליים ממנו.

      הצדדים יכולים לתרגם את הליך היזמות לחברה בע"מ או שותפות ובכך להסדיר באופן חוקי את מערכת היחסים ביניהם, כאשר כל צד מתוגמל על פי ההבנות שסוכמו בתחילת ההתקשרות בין הצדדים.

      השילוב של יזמות עסקית מצד אחד וקניין רוחני מהצד השני, הנו שילוב פורה המשלב ידע, מחקר ומשאבים כלכליים.

      כך יזמות יכול שתהיה בתחומים מגוונים, ובהם מיזמים רפואיים, ליצירת תרופות, מיזמים אומנותיים, לצורך עשיית קולנוע, תיאטרון, מוזיקה, גלריות וכן הלאה.

      אופן סיווגו של הקניין הרוחני

      את המוצר המוגמר, לאחר הליכי הפיתוח והמחקר, ניתן לרשום בהתאם למהותו.

      באם המדובר באמצאה של מוצר טכנולוגי או תהליך טכנולוגי, הרי שיש לרושמו כפטנט אצל רשם הפטנטים ובכך ליצור מונופול ולאסור על שימוש בו ובמוצרים הזהים לו.

      כאשר התוצר נשוא היזמות, הנו מודל מקורי אשר מעוצב באופן ייחודי, ניתן לרושמו כמדגם. בדרך זו אופן העיצוב של המדגם מהווה את קניינו הרוחני של יוצרו.

      בכדי להגן על המדגם, יש לרושמו כמדגם רשום, אצל רשם הפטנטים והמדגמים, ולצרף לבקשה תמונות וציורים של המדגם.

      עם זאת יש לדעת, כי על פי סעיף 7 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007, לא יחסה מדגם תחת הגנת זכויות יוצרים, ובלבד שאין הוא נועד לשמש לייצור תעשייתי.

      כאשר הזכות נשוא היזמות הינה יצירה ספרותית, אומנותית, דרמטית, מוסיקלית או תקליט, הרי שחוסה היא תחת הגנת חוק זכויות יוצרים, ושימוש מסחרי בה הינו אסור, בלא היתר מבעל הזכות.

      *אין לראות בכל המופיע באתר זכויות יוצרים Copyrightsite המלצה משפטית, חוות דעת או ייעוץ משפטי. כל מי שבוחר לעשות שימוש בתוכן או להסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-9974772
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף