Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
Copyrightsite_MainPic זכויות יוצרים
פנייה לייעוץ אישי



    הפרת זכויות יוצרים ע"י גניבת עין

    הפרת זכויות יוצרים ע"י גניבת עין

    תוכן עניינים

    הפרת זכויות יוצרים בגין גניבת עין – כללי

    בחלק משמעותי של התביעות בגין הפרת זכויות קניין רוחני, אחת העילות המרכזיות עליה מבוססת התביעה, הינה גניבת עין. עוולה זו קבועה בסעיף 1 לחוק עוולות מסחריות, הקובע כך:

    "לא יגרום עוסק לכך שנכס שהוא מוכר או שרות שהוא נותן ייחשבו בטעות כנכס או כשרות של עוסק אחר או כנכס או כשרות שיש להם קשר לעוסק אחר".

    על פי ההלכה הפסוקה, בטרם הגשת תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים בעוולה של גניבת עין, יש להוכיח התקיימותו של מוניטין לשירות או למוצר נשוא המחלוקת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בשלב השני, יש להוכיח, כי קיים חשש סביר, כי הציבור הרלוונטי יוטעה לחשוב כי המוצר או השירות הניתנים לו על ידי הנתבע, שייכים לתובע. בנסיבות אלו, תתבסס תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים, בשל גניבת עין.

      שאלת התקיימותה של עוולת גניבת עין במקום בו לא נרשם מדגם או סימן מסחר

      בנסיבות בהן עולה חשש כי בוצעה עוולת גניבת עין, יקדים בית המשפט ויבחן האם המוצר השנוי במחלוקת, בעל מוניטין. וכן האם הלקוח הסביר יכול ויוטעה לאור הדמיון במוצרים, לחשוב שהמוצר שנמכר לו על ידי הנתבע, שייך למעשה לתובע.

      בית המשפט ציין, כי עצם הימנעותו של התובע מלהגן על המוצר, נשוא המחלוקת, על ידי רישום מדגם או סימן מסחר, אינה שוללת ממנו את הזכות להגן על מוצר זה מפני עוולת גניבת עין.

      פסיקת בתי המשפט בתביעות בגין הפרת זכויות יוצרים

      כך נפסק למשל ב- ת"א (ת"א) 2547/04 ‏דקל סיגל נ' זיפ הופ רשת חנויות בע"מ (פורסם בנבו. ניתן ביום 22.07.08) בפסק הדין דובר במעצבת אופנה ידועה אשר עיצבה זוג מכנסיים ייחודי.

      תביעתה התבססה על הפרת זכויות יוצרים וגניבת עין. לטענתה הנתבעת העתיקה את דגם המכנסיים שעיצבה ויצרה ושיווקה מכנסיים דומים בעלות נמוכה משמעותית.

      התובעת עתרה למתן פיצויי על הנזק שנגרם לה כתוצאה מהפרת זכויות יוצרים וכן להטלת איסור על הנתבעת להמשיך ולשווק פריט לבוש זה.

      גניבת עין

      בית המשפט קבע, כי על מנת לבסס תביעה בעוולת גניבת עין, יש להוכיח קיומו של מוניטין שנצבר לדגם המכנסיים שיוצר על ידי התובעת.

      מוניטין זה הוכח על ידי הצגת דו"ח מכירות לתקופה הרלוונטית, המעלה כי נמכרה כמות ניכרת של מכנסיים מדגם זה, המעידה שהדגם צבר הצלחה ומוניטין בשוק הישראלי.

      בית המשפט הוסיף כי "העובדה כי התובעות נמנעו מהגנה על דגם מוצלח זה ע"י רישום מדגם, אינה שוללת מהן את הזכות להגן על מוצר ייחודי שעוצב על ידן, מכוח עילת גניבת העין.

      כ"כ, הוכחה הטעיית הצרכן או קיומה של אפשרות סבירה להטעייתו. השוואת החוזי והמראה הכולל של המכנס "רב הכיסים" המיוצר ומשווק ע"י התובעות,

      שאינו דומה לאף מכנס בגזרה שגרתית, לאלה המשווקים ע"י הנתבעים מוכיח שמדובר על חוזי כללי דומה מאוד, אם לא זהה, בין המכנסיים."

      עוד נקבע, כי העובדה שדגם המכנסיים הופץ ושווק על ידי התובעת, בטרם שיווקה הנתבעת את המכנסיים נשוא המחלוקת, מעלה כי הנתבעת העתיקה את הדגם מהתובעת.

      בית המשפט ציין, כי שני הדגמים אינם זהים לחלוטין וקיים שוני ביניהם, אולם שוני זה מתבטא בפריטים זניחים, בעוד החזות הכללית של המכנסיים דומה עד כדי קיומו של חשש סביר להטעיית הלקוח הפוטנציאלי ,

      שיטעה לחשוב שהמכנסיים עוצבו על ידי התובעת.

      לצורך ביסוסה של עוולת גניבת העין, על פי סעיף 1 לחוק עוולת מסחריות וכן על פי פסיקת בתי המשפט, די בחשש בכוח ואין צורך להוכיח הטעיה בפועל.

      גניבת עין - שאלות נפוצות

      מהי גניבת עין?

      גניבת עין מתרחשת כאשר בעל עסק מעוניין להפיק רווחים וכדי לעשות כן הוא מנצל את התדמית והמוניטין של עסק אחר, ומטעה את לקחותיו שלו כאילו קיים קשר בין שני העסקים.

      מה בוחן בית המשפט כדי לקבוע האם זכויות היוצרים אכן הופרו ע"י גניבת עין?

      כדי לקבוע האם זכויות היוצרים אכן הופרו ע"י גניבת עין, בית המשפט בוחן האם המוצר הרלוונטי הוא בעל מוניטין, והאם האדם הסביר יכול היה לחשוב שהמוצר שנמכר לו שייך לגונב העין, ולא לבעל העסק השני.

      מה ניתן לדרוש בגין הפרת זכויות יוצרים ע"י גניבת עין?

      בגין הפרת זכויות יוצרים ע"י גניבת עין ניתן, ראשית, לדרוש פיצוי כספי. בעל העסק מקבל פיצוי כספי אם הוא מוכיח שכתוצאה מגניבת העין ע"י בעל העסק האחר, נגרם לו נזק, וגובה הפיצוי מחושב בהתאם. בנוסף, ניתן לדרוש צו מניעה שיאסור על המשך גניבת העין.

      האם ניתן לקבל פיצוי כספי בגין הפרת זכויות יוצרים ע"י גניבת עין גם ללא הוכחת נזק?

      התשובה לכך חיובית. על פי חוק עוולות מסחריות, יכול בעל הנפגע לקבל פיצוי כספי בגין הפרת זכויות יוצרים ע"י גניבת עין גם אם הוא לא מוכיח שגניבת העין גרמה לו לנזק. עם זאת, יש לציין כי במקרים כאלה, גובה הפיצוי לא יכול לעלות על 100,000 ש"ח.

      *אין לראות בכל המופיע באתר זכויות יוצרים Copyrightsite המלצה משפטית, חוות דעת או ייעוץ משפטי. כל מי שבוחר לעשות שימוש בתוכן או להסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-9974772
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף